S pozicí obchodníka je možné se setkat na několika možných úrovních obchodních modelů. V zásadě se jedná o tři základní úrovně, kde každá z těchto typů představuje specifickou metodu osobního prodeje se zvláštními prodejními postupy, pro odlišné typy zákazníků a trhů. Jsou nimi:
- Prodej na trzích B2B – při tomto druhu prodeje jsou prodávány především výrobní prostředky a materiály výrobcům finálních produktů a výrobcům meziproduktů. Typicky se jedná například o prodej výrobních zařízení nebo surovin.
- Prodej velkoobchodníkům a distributorům – zahrnuje prodej finálních produktů distributorům, kteří je prodávají dále na trzích B2B či B2C.
- Maloobchodní prodej a přímý prodej – jsou typy osobního prodeje, které se uplatní na spotřebitelském trhu v komunikaci s koncovými spotřebiteli. Typickým vztahem je vztah prodejce a zákazníka.
Profesionální obchodníci jsou vzdělaní, vyškolení lidé, kteří se snaží vybudovat dlouhodobé, hodnotné vztahy se svými zákazníky.